Olivier Sustronck Bestel

GDPR en internet

1 uur 59,00 €
Olivier Sustronck is sinds 2014 advocaat gespecialiseerd in privacy- en IT-recht. Hij is de auteur van het boek "De GDPR in de advocatuur" en het “Praktijkboek Internetrecht” uitgegeven bij Wolters Kluwer en publiceert regelmatig in zijn vakdomeinen.

Hij is gecertificeerd Data Protection Officer sinds 2016 en gecertificeerd ISO27001 Auditor en Implementer sinds 2019. Hij heeft een passie voor cybersecurity en nieuwe technologieën.

Als DPO en expert data-bescherming staat hij dagelijks zowel kleine als grote ondernemingen in allerhande sectoren bij in het oppuntstellen van hun overeenkomsten, GDPR- en ISO27001-beleid.

Tevens adviseert hij ondernemingen bij de ontwikkeling van SaaS-platformen en nieuwe technologieën zoals blockchain, AI en cybersecurity op vlak van legale valkuilen, veiligheidsmaatregelen en privacy by design.

In 2018 richte hij samen met Pieter Van Aerschot het niche kantoor Mr. Franklin op in Brugge. Hij streeft steeds naar innovatie, onder meer binnen de advocatuur en ontwikkelde voor het kantoor meerdere legal tech oplossingen zoals een GDPR-chatbot en Dr. Breach, een risico-analysetool voor gegevenslekken.

Hij is een veelgevraagd spreker, zowel voor beroepsgroepen, bedrijfsopleidingen als gastdocent aan verschillende hoge scholen.

Terug naar overzicht

Weet u aan welke voorwaarden een toestemming tot gebruik van persoonsgegevens moet voldoen? Wat is het opt-in en opt-out principe en wanneer zijn deze van toepassing? Weet u of u als onderneming vrij nieuwsbrieven mag vesrsturen? Weet u waarop u dient te letten bij het plaatsen van foto's op uw website of in uw nieuwsbrief? Weet u of er steeds toestemming nodig is bij het gebruik van cookies? En hoe ziet een degelijke privacy policy eruit?

Indien u als onderneming aan online marketing doet, moet u rekening houden met enkele verplichtingen in het kader van de GDPR - de bescherming van persoonsgegevens. In dit seminarie (1u) bespreekt Olivier Süstronck de diverse aspecten van direct marketing: hoe u uw website aanpast aan de GDPR-richtlijn, hoe u dient om te gaan met cookies op uw website, hoe u correct nieuwsbrieven en e-mails verstuurt en hoe u GDPR-veilig online advertenties kan plaatsen.

Komen onder meer aan bod: de verwerkingsgronden van persoonsgegevens, de informatieverplichting aan de betrokkenen, het opt-in en opt-out principe bij e-mail marketing, de diverse regels voor nieuwsbrieven in funcie van hun doelpubliek, het aankopen van mailinglijsten, het portretrecht en het auteursrecht op foto's, het plaatsen van foto's op social media kanalen, embedding, het gebruik van checkboxen, de privacy policy, het gebrruik van cookies en de nodige toestemming hiervoor, de cookie policy, verplichtingen voor online advertenties afhankelijk van de manier van adverteren, de doorgifte van persoonsgegevens en het gebruik van een analytics tool.

Kortom, dit seminarie is aanbevolen voor elke onderneming die online in het kader van marketing een website heeft, e-mails of nieuwsbrieven vestuurt, advertenties plaatst of cookies gebruikt.

Inhoud van deze opleiding

1 Inleiding
2 Verwerkingsgrond
3 Informatieverplichting
4 E-mail marketing
5 Gebruik van foto's
6 Uw website: GDPR conform?
7 Cookies
8 Online advertenties
9 Doorgifte van persoonsgegevens
10 Vragen