José Haustraete

Praktische organisatie van een boekhoudkundig kantoor


José Haustraete is licentiaat in de bedrijfseconomische wetenschappen en heeft een speciale licentie in de accountancy en het fiscaal recht. Hij bouwde een fiscaal- en accountantskantoor uit, was verbonden aan de faculteit rechtsgeleerdheid van de Universiteit Gent en oefende het beroep van bedrijfsrevisor uit. Sinds 2003 treedt hij op als gastprofessor in de faculteit economie en bedrijfskunde. Zijn hoofdactiviteit bestaat vandaag uit het geven van lezingen en het schrijven van artikels. José Haustraete is lid van het redactiecomité van diverse vaktijdschriften. Hij zet zich in voor het wegwerken van de onlogische en discriminerende sociale en fiscale wetgeving ten laste van de K.M.O., via de V.O.F. “Decrad” (debet credit advies). Terug naar overzicht

Weet u hoe u geld en tijd kan besparen bij het runnen van uw kantoor, hoe u uw klassement kan optimaliseren en zowel de klant als het personeel tevreden kan stemmen? Weet u wat een werkdocument ‘vragen’, een formulier ‘ken uw klant’ en een dossier ‘interne onderrichtingen’ kunnen inhouden? Wist u dat een gebroken boekjaar tal van voordelen heeft? Weet u welke items deel moeten uitmaken van de algemene vergadering? Wist u dat de sociale wetgeving een minimumhoogte voor burelen vastlegt? Weet u wat de ideale verwarming en verlichting is voor uw kantoor? Weet u hoe maximale opbergruimte te creëren?

In deze Teleseminar geeft José Haustraete een overzicht van de mogelijkheden om tot een optimale organisatie te komen in een economisch cijferberoep. Na een bespreking van de algemene organisatie van het kantoor wordt de organisatie van een individueel bureau belicht. Vervolgens wordt de naamgeving, de dossierorganisatie en de materiële organisatie besproken. José Haustraete sluit af met een reeks voorbeelden van praktische organisatie.

Komen onder meer aan bod: regels en structuren binnen het kantoor, de plaats van werkzaamheid, het gebruik van software en kleuren, diverse werkdocumenten, het dossier interne onderrichtingen, de identificatie van materiaal, de bespreking van grote en kleine kantoormaterialen, de naamgeving aan klanten, leveranciers en documenten, het permanent dossier en het jaardossier, de inrichting van parking en gebouw, kasten en andere opbergmogelijkheden, het transport van documenten, de telefoon(centrale), het planbord, de verlichting, het archief, het klassement en het onthaal.

Deze glasheldere en praktische opleiding is onmisbaar voor eenieder die een economisch cijferberoep uitoefent of wenst uit te oefenen.